Persbericht Semivloeibaar smeervet

verdient zich snel terug

Roosendaal (januari 2011) Oliesmering gaat bij industriële tandwielkasten na verloop van tijd vaak samen met lekkage en alle bijbehorende milieu-, verbruiks- en vervuilingsproblemen. Een nieuw smeervet lost dit op en zorgt bovendien voor een lager energieverbruik en een lagere temperatuur.

Interflon Fin Grease MP00 is speciaal ontwikkeld voor de smering van tandwielkasten. De speciale samenstelling van het semivloeibare smeervet  maakt het ook geschikt voor machineonderdelen met automatische olie- en vetsmeersystemen. Het vet is vloeibaar zoals een olie, maar blijft stroperiger bij bedrijfstemperatuur. Dat zorgt ervoor dat bij oudere tandwielkasten de lekkage via versleten afdichtingen aanzienlijk wordt verminderd. In 90% van de gevallen stopt dit vet lekkage aan de asafdichting zonder uitbouw van de kast. Het smeermiddelverbruik ligt mede door deze eigenschappen aanzienlijk lager. Bovendien vormt Fin Grease MP00 met MicPol® een sterker smeerfilm met een lagere wrijving dan conventionele oliën en vetten. Dit leidt tot een veel lagere slijtage en daarmee tot langere onderhoudsintervallen. Een ander voordeel van de lagere wrijving en de lagere bedrijfstemperatuur is dat het energieverbruik van het systeem vermindert.

Lange standtijd

Het vet bestaat uit een basismengsel van minerale en synthetische olie, een lithiumcomplex verdikker, MicPol® en andere additieven. De standtijd is zeer lang. Volgens de producent gaat het smeermiddel in de praktijk 4 keer langer mee dan conventionele smeermiddelen. Het vet is alleen bedoeld voor tandwielkasten met ontluchting en zonder filters. De kasten moeten worden gevuld tot boven de lagers. Dat betekent dat er rond de tien procent meer smeermiddel nodig is dan bij een oliebad, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door het lagere verbruik.

Snel terugverdiend

Een goed voorbeeld van de besparingen die met Interflon Fin Grease MP00 mogelijk zijn, is een tandwielkast van ABB die bij Smurfit Kappa in Nieuweschans werd gebruikt voor de aandrijving van een vacuümpomp. De tandwielkast lekte veel olie, en de temperatuur liep op tot 70 °C. De aandrijfmotor nam daarbij een stroom van 387 ampère op. De olie werd vervangen door Fin Grease MP00, met opmerkelijke resultaten. De stroomopname daalde naar 329A (-14,9%) en de olietemperatuur zakte naar 62 °C (-11%). De energiebesparing die hiermee werd bereikt, komt jaarlijks neer op € 11.580. De omschakelkosten bedroegen € 1375, waardoor de investering in 43 dagen was terugverdiend. Bovendien is er een fikse milieuwinst van 109 ton CO2 per jaar (bij 566gr/KWh).

Food grade

Voor toepassingen in de levensmiddelen- en farmaceutische industrie is Fin Grease MP00 nu NSF H2, NSF 143966 gecertificeerd, en is een food grade versie (NSF H1, NSF 119638) van het smeervet verkrijgbaar onder de naam Interflon Fin Food Grease 000.

Voordelen Interflon Fin Grease MP00

• Zeer sterke vermindering van wrijving, slijtage en lekkage
  • Minder stilstand en hogere bedrijfszekerheid
  • Veel langere standtijd ten opzichte van oliebad
  • Lagere bedrijfstemperatuur
  • Lager stroomverbruik
  • Vermindering CO2-uitstoot
  • Minder vibraties en lawaai
  • Goede corrosiebescherming en shear stabiliteit
  • Geen verwerking verbruikte olie (minder milieueffect)
  • Geen gladde vloeren
  • Temperatuurbereik -25 tot +145°C
  • DN Faktor < 320.000
  • Bestendig tegen warm, koud en zout water

Bron TIM 1 januari 2011

Voor meer informatie

Interflon Roosendaal (NL) Tel. +31(0)165-55.45.11 Email: [email protected]   Website: www.interflon.com

Vragen? Neem contact op met ons kantoor in uw land.

Selecteer je branche